شخصیت فرد، سرنوشت او را رقم می‌زند

محمود سریع القلم

اگر رفتار چین و کره شمالی را در صحنه بین‌المللی مقایسه کنید، خواهید دید که اولی ضمن اینکه دومین کشور هزینه کننده نظامی است ولی با تولید، کار، زحمت، فکر و همکاری، در پی قدرت است. دومی با ادبیات و عملکرد نظامی، در پی اثبات خود است. اولی تبلیغ می‌کند که ما برای 1,3 میلیارد نفر به دنبال معاش معقول هستیم. دومی اصرار دارد راحت پذیرفته شود. اولی با قدرت نرم، خود را نشان می‌دهد و تصویر خود را با قدرت سخت شکل نمی‌دهد. دومی ظاهراً با قدرت نرم آشنا نیست و با سخت‌افزار می‌خواهد به رسمیت شناخته شود. اولی 35 سال زحمت کشید تا به قدرت دوم اقتصادی جهان مبدل شود. دومی با ابزار نظامی و کلاهک هسته‌ای در پی کسب احترام است. اولی با قدرت اقتصادی، قواعد جدید منطقه‌ای و بین‌المللی طراحی می‌کند. دومی چون نمی‌تواند قاعده بسازد، مانع آنچه که موجود است می‌شود.

افراد، سازمان‌ها، گروه‌ها و کشور‌ها همه شخصیتی دارند که نسبتاً با ثبات است. منظور از شخصیت چیست؟ چقدر حوصله دارند؟ چقدر به دیگران گوش می‌کنند؟ چقدر از یک تا صد یک موضوع را دقیق محاسبه کرده‌اند و نه آنکه فقط تا ده بررسی کرده و متوقف شوند. چقدر احساسی و هیجان زده هستند؟ چقدر به تأیید دیگران نیاز دارند؟ چقدر علاقمندند تغییر کنند؟ چقدر زمان می‌برد تا به یک موضوع واکنش نشان دهند؟ می‌شود ده سال، بیست سال و یا بیشتر صبر کرد؟ شاید بتوان گفت اینها مسائل فکری هستند ولی در عین حال روحیه، درون و مزاج افراد و کشورها را به نمایش می‌گذارند و همه نماد ضرب‌المثل معروف هستند که: Character is destiny.

اما ما در جهانی که زندگی می‌کنیم، مهم‌ترین اصل در شخصیت افراد و کشور‌ها، اصل همکاری است. آن روی سکه همکاری، یادگیری است. دولت کره‌جنوبی، یادگیری، تولید، نوآوری، رقابت، اثرگذاری و همکاری شهروندان خود را اصل قرار داده و با طیفی از روشها، این خصوصیات را به یک شخصیت تبدیل کرده است. کره جنوبی که بالاترین سرعت اینترنت در جهان را دارد برنامه ریزی کرده تا پنج سال دیگر (2020)، سرعت اینترنت را هزار برابر کند تا دانلود کردن یک فیلم دو ساعته، یک ثانیه به طول انجامد. شرکت بوئینگ که امسال صد ساله می‌شود برای هواپیمای جدید 777X خود با 407 نفر مسافر از طرف شرکت‌های هواپیمایی حوزه خلیج‌فارس، 95 میلیارد دلار سفارش گرفته‌ است. صدها شرکت کوچک و بزرگ باید با هم همکاری کنند تا این هواپیما‌ها ساخته شود. یک شرکت دکوراسیون داخلی در سیاتل با همکاری Nike، متخصصین خواب و مربیان ورزشی، طراحی‌های جدیدی را برای راحتی صندلی‌های هواپیما ارائه نمود، ضمن اینکه وزن صندلی را از 12 کیلو به 4,2 کیلو کاهش داد.

حس و شخصیت همکاری، هماهنگی و تجانس با دیگران قبل از اینکه در فکر افراد باشد در وجود ناخودآگاه آنهاست. بزرگترین سرمایه مردم شرق آسیا، شخصیت همکاری آنهاست که در یک دوره 25 ساله، قدرت مالی جهان را از غرب به آسیا انتقال داده اند. در برابر شخصیت همکاری شرق آسیایی، شخصیت متوسط خاورمیانه‌ای است: شخصیتی که افراد متفاوت از خود را حذف می‌کند. مرتب انسانها را تقسیم بندی می‌کند. تبعیت افراد را می‌خواهد و نه همکاری با آنها را. خیلی با توانایی افراد کاری ندارد. به جای آنکه از موفقیت دیگران بیاموزد، به طور ناخودآگاه ناراحت می‌شود. شخصیتی که بیرون از خود درپی دلایل ناکامی می‌گردد و عموماً غم‌زده، احساسی، هیجان زده و از همه بدتر عصبانی است. این فضای آشفته باعث می‌شود که درصد قابل توجهی از خشونت، جنگ، درگیری و قتل در سطح جهانی در این منطقه باشد و خارجی ها هم در این محیط آلوده و تقابلی، به دنبال منافع مالی و سیاسی خود بگردند.

پیشرفت، شخصیتی خاص می‌طلبد کما اینکه فردی که پرخور است، روزی سه بسته سیگار می‌کشد، حریمی برای خوردن قند و چربی نمی‌شناسد و ورزش نمی‌کند، نمی‌تواند سالم باشد. کانون توسعه‌یافتگی، داشتن یک سیستم است. کانون سیستم، شخصیت همکاری و یادگیری است. پیشرفت و توسعه یافتگی یک جامعه را نمی‌توان خارج از راستگویی و اعتماد به یکدیگر شهروندان آن تصور کرد. تا چنین شخصیتی به صورت سیستمی/ ساختاری و نه گفتاری/ نصحیتی ساخته نشود، سرنوشتی به نام پیشرفت و توسعه‌ یافتگی رقم نخواهد خورد.

نوشته های مرتبط

27 فکر در مورد “ شخصیت و سرنوشت

  1. احمد گفت:

    درود بر استاد گرانقدر،

    مادامی که حس برتری نسبت به دیگران رو داشته باشیم و اینکه حکومت ما عموما دنیای بیرون از خودمون رو یک چیز عبث و بیهوده می‌پنداره، اوضاع تغییر نمی‌کنه. حکومت‌هایی که ساختار ایدئولوژیک دارند، تقریبا با تمام دنیا مشکل دارند.

  2. داود گفت:

    سلام، آموزه های استاد باید برای حکمرانان کشور به صورت دوره آموزشی بر گزار شود هر چند به نظر می رسد در کشور ما سیاستمداران همانند عموم مردم میل کمی به یادگیری دارند و خود را حق و منطق مطلق می پندارند. دوستدار اندیشه های پویا

  3. احمد گفت:

    سلام.. مشکل اول و آخر اقتصاد ایران، اسرائیل است.مادامی که ایران به صورت ایدئولوژیک خواهان نابودی اسرائیل باشد،آنها هم به دلیل نفوذ در مراکز قدرت سیاسی و اقتصادی دنیا و اعمال فشار،مانع تعامل سازنده اقتصادی دیگر کشورها با ایران می شوند. لابی های یهودی گردانندگان اصلی سیاست و اقتصاد آمریکا هستن و می دانیم همه کشورها از نظر اقتصادی وابسته آمریکا هستن بنابر این انتظار از دیگران برای تعامل اقتصادی مفید یک انتظار بی فایده ای است.

  4. قربانی گفت:

    ضمن عرض تشکر از مطالب یک اشکالی در ذهنم هست که با مطالب استاد هنوز حل نشده. سؤال این است که اگر ما بخواهیم ماهیت دینی و اسلامی خود را حفظ کنیم که از مقومات آن مبارزه با استکبار و حمایت از مظلوم و… است میتوان اقتصاد خود را هضم در اقتصاد جهانی کرد طوری که حذف ما از این اقتصاد برای آنها مقورن به صرفه نباشد؟ به عبارتی مشکل ما یک مشکل عمیقی است که قاعدتا آنها هیچ گاه حاضر نیستند که مادامی که ما فلسفه ای که داریم منافی دنیای مادی آنهاست اقتصاد ما را بپذیرند و با ما همکاری نمایند. از اینجاست که به نظر میرسد که اگر حقانیت دیدگاه فلسفی ما اثبات شود چاره ای جز مقوله ای مانند اقتصاد مقاومتی برای ما باقی نمی ماند.روشن است که در اندیشه ی ما رفاه اقتصادی اصالت ندارد فلذا در تزاحم تنگی اقتصادی و پافشاری بر اصول عقیدتی اسلام به هیچ رو رفاه اقتصادی را مقدم نمیداند. به نظرم تا این موضوع حل نشود اشکال باقی است. اگر ما دیدگاه اسلامی را پذیرفتیم باید اقتصادی متناسب با این دیدگاه بیان نماییم با توجه با واقعیات دنیای امروزی والا کارآیی مناسب برای ما را ندارد.

    1. ارسلان گفت:

      امام علی علیه السلام فرموده اند طوری زندگی کنید که انگار امروز آخرین روزتان است و…

      پیامبر در زمان خود از خوراک خوب برخوردار بودند،چه کسی گفته در دین مبین اسلام رفاه اقتضادی مقدم نیست؟

      به شنیده ها اکتفا نکیند خودتان به تحقیق دست بزنید

      به یک یا دو منبع هم اکتفا نکنید

  5. موسوی گفت:

    با سلام و عرض ادب خدمت دوستان

    جناب آقای دکتر در این مقاله به موضوعات و مسائل خوبی اشاره کردند . اما آنگونه که از مطالب ایشان برآورد می شود ایشان اعتقادراسخی به هضم در نظم نوین جهانی دارند و این در یک فضای قابل تعامل و بده بستانی خوب است و کسی منکر آن نیست.ولی این سوال مهم مطرح می شود که امیدواریم جواب آن را بدهند و ان این است که چه کسی و یا چه کسانی نمی گذارند ما در این تعاملات بین المللی خود نمایی کرده و به دنبال رشد اقتصادی و افزایش ذخایر ارزی خود باشیم؟چه هژمونی داعش و درگیری ها و جنگ های خانمانسوز را به وجود آورده؟چه تفکری اموال ایران را غارت کرده و هر روز به بهانه ای جلوی پیشرفت ما سنگ اندازی می کند؟

  6. y گفت:

    مختصر و مفید : عالی

  7. حمید پدرام گفت:

    باسلام .عرض ادب وارادت حدمت استاد فرزانه جناب دکتر سریع القلم باارزوی روزی که افکار واندیشه های این استاد گرانقدر در ایران عزیز اجرایی شود

  8. اصلاح گفت:

    سلام
    از همکاری استقبال میکنم اما از توسعه نه زیرا توسعه هم میتونه منجر به عدم همکاری بشه.
     

  9. صمدی گفت:

    استاد ارجمند راهکار بدهند و یا اینکه جمعی راگرد هم آورند تا اینکه  با تلاش و برنامه و روشنگری و اموزش مملکت مان در کانال شخصیت همکاری و شخصیت سیستمی/ساختاری قرار گیرد  بنا به فرموده اگر غیر این باشد همچنان در به همین پاشنه خواهد چرخید و دیگران به سرعت توسعه خواهند یافت و شکاف توسعه یافتگی ما با آنها هر روز بیشتر و بیشتر خواهد شد

  10. سيد علي گفت:

    با سلام.

    فوق العاده زیبا بود که بصورت بنیادین علت تفاوت پیشرفت شرق و غرب آسیا در ابعاد محتلف مطرح شده بود.اما یک سؤال از استاد داشتم که امیدوارم بی پاسخ نمونه.نوشتید مردم غرب آسیا و بخصوص خاورمیانه دارای ویژگیهایی هستند که مغایر با اصل همکاری هست و سبب ساز جنگها و کشمکشهای مختلف در این منطقه هست، آیا علت خصوصیات اخلاقی که ذکر کردید همین نیست که : این منطقه بعلت واقع شدن در موقعیت سوق الجیشی و مهم و دارا بودن منابع طبیعی محتلف و منجمله نفت و گاز ، در طول زمان مورد هجمه سودجویان مختلف قرار گرفته و روحیه مردم این مناطق با جنگ و کشمکش عجین شده و بتدریج روحیه پرخاشگری و جنگ طلبی و عدم همکاری و همه آنهایی که شما در مقاله بالا ذکر کردید در وجودشان متبلور شده است ؛ چیزی که در شرق آسیا رخ نداده و لذا آنان دارای روحیه ای آرام و مسالمت جو می باشند.

  11. فهیمه قربانی گفت:

    با سلام خدمت استاد گرامی، جناب آقای دکتر سریع القلم. بسیار عالی بود

  12. Surosh گفت:

    با سلام خدمت دوستان

       در مورد بحث نظامی باید خاطر نشان کنم که امنیت در گرو قدرت نظامی میباشد نه از لحاظ جنگ طلبی بلکه آرامش جامعه بنابراین مقوله نظامی جدای از اقتصاد میباشد اما در راستای هم حرکت میکنند

     کره شمالی مصداق این تفکر میباشد که در نزاع چند روزه با کره جنوبی با چند التیماتوم عقب نشست بنابراین قدرت اقتصادی هم ضعیف میباشد همانطور که مشهود است

    در پایان اشاره میکنم به سخن حکیمی که فرمود:۱نفر میتواند یک ملت را ۵۰ سال به جلو یا عقب بکشاند

    با تشکر

     

  13. باسلام خدمت جناب استاد سریع القلم و دوستان دیگر سایت ،سوال بنده این است که ما یعنی دانش آموزان سطح ابتدایی و بالاتر ،دانشجو،دولت ،ملت ،و همه کسانی که مسئولیتی دارند باید در چه کانال یا ساختاری قرار بگیرند که وضعیت جامعه ایرانی ۵۰سال دیگر با امروز تفاوت اساسی و بنیادی کرده و رو به پیشرفت باشد .چه کسی یا کسانی باید کار را برنامه ریزی و از کی و چه زمانی باید شروع کرد؟

  14. اکبر گفت:

    عالی بود استاد

  15. مجید گفت:

    با سلام. ضمن اینکه معتقدم شخصیت زمامداران و تصمیم گیرندگان نقش کلیدی در سرنوشت جامعه دارداما نباید فراموش کرد که این زمامداران هم جزوی از همین مردم معمولی بوده اند. مسئله اینجاست که ما ایرانیها خیلی تعلق خاطر به سرزمین نداریم و فقط شعار می دهیم. فکر کنم زیاد به افرادی در جامعه بر می خورین که از تمیزی و نظم در فلان کشور اروپایی تعریف می کنند اما خود اون فرد حاضر نیست آشغالیا که دستش هست را تو سطح آشغال بیندازد و فقط انتظار دارد.

  16. انا گفت:

    با تشکر از مطلب مفید استاد و دوستان مدیر.بله درست است غروروتکبر همچون غشایی وهمی چشم،گوش و عقل آدم را میپوشاندودیگران را درچشمانش حقیر وناچیز میسازند واینگونه عدم همکاری ومذمت یادگیری از دیگری تکوین مییابد.تازمانی که باافراط به تمدن عریق وشکوه همایونی خودمان مباهات میکنیم حاصلی جز این تکبر وهمی وانفعال عینی حاصلمان نخواهد شد.البته جامعه منظور است.تشکر

  17. مجید گفت:

    درود بر استاد سریع القلم

    من یکی از طرفدارهای شمام و همیشه مطالبتون رو با دقت میخونم و از نگاه جالب و جهانی شما لذت می برم. امیدوارم همیشه سلامت باشید.

    ممنون میشم توضیح بدید ریشه ی این تفاوت بین انسانهای خاورمیانه ای و شرق آسیایی جیه. همچنین چه باید کرد؟
    آیا فکر می کنید این لیست های ۳۰ فرمانی (که اتفاقا من به شخصه خیلی ازشون خوشم میاد – شاید ریشه در عملگرایی ناشی از تحصیلات مهندسی من داشته باشه ) بدون ریشه یابی اون تفاوتها که ریشه های چندین هزار ساله دارن، جواب میده؟

  18. ابراهیم میرانی گفت:

    ارزوی سلامتی جناب دکتر سریع القلم را دارم..واقعا تحلیلهای ایشان هرچندکه به احتمال زیاد به مذاق خیلی ها نمیخوره ولی دردهای جامعه ایرانی را با قلم شیوایشان خوب حلاجی می کنند…

  19. محمدعلی گفت:

    واقعا لذت بردم
    مانند همیشه افتخار میکنم که هموطن شما هستم
    آینده ایران آباد و پیشرفته در گرو استفاده از صاحب نظران و اندیشمندانی چون شماست دکتر عزیز
    پاینده و سرافراز باشید

  20. من (tm) گفت:

    با سلام
    ۱٫ یک ماه از مطلب قبلی گذشت! خیلی دیر مطلب جدید قرار میگیره، فکر کنم میتوان به کمک جناب سریع القلم مطالب گوناگون با دیدگاه ایشون قرار بدهید یا نظرات دیگران را به صورت آکادمیک نقد کنید تا دید بنده و دوستان وسعت بیشتری بگیره.
    ۲٫ لطفا عکس اصلی سایت را از این حالت کشیدگی خارج کنید و یا یک طرح جدید قرار بدهید.
    ۳٫ لطفا از استاد درخواست کنید در مورد این مسئله ساختار فردی واجتماعی ما و منطقه (که استاد همواره تاکید به جا دارند)مقاله ای بنویسند و یا برای شناخت درست از علت این معلول یا فاعل این مفعول که همواره در حال بدتر شدن است، کتابهای مناسبی معرفی کنند.
    ۴٫

  21. ناصر ناصري گفت:

    سلام،من واقعا از خانواده إستاد متشکرم که چنین فرزندی را تحویل اجتماع دادهاندمن بسیاری از مشکلات شرکتم را با مطالعه نظریات دکتر عزیز رفع می کنم و خودم و خانواده و کأرکان به ارامش میرسید،بی نهایت ممنون

  22. اقبال گفت:

    درودهای بیکران بر روح اهوراییِ دکتر سریع القلم
    واقعا خوندن مطالب ایشان جدا از معلومات بالا انرژی خاصی به آدم میده.
    یکی از بهترین ویژگی های نوشته های ایشان اینه که از آمار زیاد استفاده میکنه.
    اگه لطف کنید در مورد توافق هسته ای و تاثیر آن هم از دکتر ی مصاحبه یا یادداشت بگیرین ممنون میشم.

  23. علیزاده گفت:

    با سلام
    ضمن تشکر از استاد، بنابراین شخصیت زمامداران و تصمیم گیرندگان نقش کلیدی در سرنوشت جامعه دارد. یادی از امام موسی صدر!

  24. محمد رصاف گفت:

    با سلام ، ضمن تقدیر از دیدگاه جنابعالی وتشخیص صحیح یکی از مشگلات عمده جامعه مان برای رفع و اصلاح این نقیسه بنا به فرمایش خودتان سیستمی /ساختاری چگونه بایستی وارد عمل شد؟ ایا فقط با تلاش فردی و اصلاح شخصیتی که امری لازم است نتیجه اجتماعی مطلوب در یک مقطع زمانی کوتاه میسر میباشد؟در غیر اینصورت ، راه کار اصلاح اجتماعی وفرهنگی را چگونه بایستی طی کنیم؟

  25. حسین گفت:

    استاد الحق و الانصاف که درّ سفتی..

  26. علیرضا سمساریلر گفت:

    با سلام من هر چی مطالب شما رو بیشتر میخونم بیشتر متاسف میشم که ما در یک وادی دیگری زیست میکنیم و حتی زیر ساختهای رسیدن به جامعه سالم رو هم نمیتونیم فراهم کنیم ولی به امیدواری شما امیدوارم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *