از لحظه تحویل سال 1396 با خود عهد می‌کنم:

 

که بسیار تمرین کنم تا بر خود مسلط باشم. مسلط بر کلام و رفتار. چه دوستی‌ها که با یک واژه، یا یک عبارت کوتاه و نسنجیده از بین رفته‌اند. چه منافعی از کشور به خاطر جملات یا رفتارهای فکر نکرده تباه شده‌اند. با خود عهد می‌بندم، در هر جمله‌ای که می‌گویم و در هر رفتاری که می‌کنم، پی‌آمد سنج باشم.

مسلط بودن بر خود، یعنی فکر کردن و همه جانبه سنجیدن قبل از گفتار و رفتار. یعنی جلوتر بودن فکر از احساس و عصبانیت. با خود عهد می‌کنم که در انتقاد، فکر و روش را نقد کنم و نه فرد را. با خود عهد می‌کنم که در موضوعاتی که اطلاع ندارم، جمله‌ای و رفتاری ناشایست از خود بجا نگذارم. وقتی بر خود مسلط باشم، کمتر حرف می‌زنم و کمتر واکنش نشان می‌دهم. بخش اعظم زندگی هر فردی تحت تأثیر کلماتی است که استفاده می‌کند.

نوشته های مرتبط

2 فکر در مورد “ یادداشتی برای سال 1396

  1. محمدرضا علیاری گفت:

    سلام وعرض ادب وخداقوت خدمت استاد دکتر سریع القلم

    بنده بر حسب اتفاق در جلسه دفاع فوق لیسانس دوستم با دکتر اشنا شدم

    اولین کتاب از ایشان  (عقل وتوسعه یافتگی ) بود وبعد هم متوجه شدم ایشان علی رغم استادی مشاور رجال بزرگ هم هستند ،مطالب ایشان را اکثرا هرکجا ببینم مشتاقانه مطالعه میکنم اما در خواست من اینست که ایشان بیشتر داخل جامعه بیایند ودوستان وبرنامه سازان از ایشان بهره بگیرند واز شناخت فنی واسیب شناسی ایشان استفاده کنیم

    نقد ایشان صادقانه وباشناخت اسیب فارغ از هر مرده باد وزنده باد وملاحظه برای خوشایند است خدا قوت از هر کمک یا همکاری با ایشان اگر قابل بدانند خوشحال میشوم وصمیمانه دست دوستی ایشان را میفشارم

    با سپاس واحترام مهندس محمدرضا علیاری

     

  2. علیرضا سمساریلر گفت:

    متاسفانه نقطه جوش جامعه پایین است و برداشتها غلط پس بدون تامل به هر حرف تمام نشده ای فوری پاسخ باید بدهیم و در مورد هر موضوعی نظر دادن و اینست و جژ این نیست را نیز مانند یارانه حق مسلم خودمان میدانیم و بعید است به این زودی هم تغییر پیدا کند. ممنون از جناب سریع القلم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *