خانه » ویژگی های سی گانه » سی ویژگی افراد ضعیف

سی ویژگی افراد ضعیف

سی ویژگی افراد ضعیف

 

  1. ۱-به ندرت سؤال می‌کنند؛
  2. ۲-تفاوت میان تدبیر و حیله را نمی‌دانند؛
  3. ۳-قابل پیش‌بینی نیستند؛
  4. ۴-به ندرت فرد توانمندی اطرافشان پیدا می‌شود؛
  5. ۵-نهایت تلاش خود را می‌کنند تا نگویند: اشتباه کردم؛
  6. ۶-خیلی سریع می‌خواهند به پول برسند؛
  7. ۷-خیلی اصرار دارند آدم‌های خوبی هستند؛
  8. ۸-تصور می‌کنند سر همه را کلاه گذاشته‌اند؛
  9. ۹-دائما روش و فکر و حلقه تغییر می‌دهند؛
  10. ۱۰-شخصیت داشتن و ثبات شخصیتی برای منافع آنها، آفت است؛
  11. ۱۱-به ندرت به پی‌آمد‌های کارهای خود اهمیت می‌دهند؛
  12. ۱۲-با ارادت، چاپلوسی و وارونه جلوه دادن مسایل، رشد می‌کنند؛
  13. ۱۳-چون برای کسب پول و مقام عجله دارند، بسیار تزویر می‌کنند؛
  14. ۱۴-بیهوده می‌خندند؛
  15. ۱۵-برای ارائه تصویر مثبت از خود، از هر حیله‌ای استفاده می‌کنند؛
  16. ۱۶-در رابطه با یک موضوع، به افراد مختلف، تفاسیر مختلف می‌گویند؛
  17. ۱۷-بسیار طمع و حسادت دارند؛
  18. ۱۸-حوصله ندارند سی سال زحمت بکشند تا احترام دیگران را بدست آورند؛
  19. ۱۹-مجهز به صفت چاپلوسی‌اند؛
  20. ۲۰-بسیار وقت می‌گذارند تا سر از کار دیگران درآورند؛
  21. ۲۱-حداقل نصف آنچه که می‌گویند صحت ندارد؛
  22. ۲۲-اعتماد به نفس مبتنی بر جهل دارند؛
  23. ۲۳-بسیار افراد کوتاه مدت هستند؛
  24. ۲۴-چون با حیله‌گری کار خود را پیش می‌برند، بسیار فراموش کارند؛
  25. ۲۵-زبانشان بسیار تلخ است؛
  26. ۲۶-اهل هیاهو هستند؛
  27. ۲۷-برای رسیدن به پول با هر اهریمنی کار می‌کنند؛
  28. ۲۸-تقریباً به جز پول و مقام، هیچ اصل دیگری برای آنها مهم نیست؛
  29. ۲۹-نتیجه (۱): اتوموبیل بنز آنقدر با کیفیت است که نیازی به دروغ و تبلیغ و وارونه سازی برای فروش ندارد؛
  30. ۳۰-نتیجه (۲): توانایی‌ها و خلاقیت‌های افراد باشخصیت آنقدر فراوان است که نیازی به بازی و تزویر و جعل ندارند.

بیش از ۱۸ واکنش

  1. بنام خدا باعرض سلام و وقت بخیر خدمت جناب دکتر و مخاطبین عزیز دربرنامه کام شیرین آقای دکتر هومن نامور برنامه شون براین اساس بود که دروغگویی افراد نشان ازضعیف بودن آنها دارد این موضوع خیلی فکرم رامشغول کرده بود تا این ۳۰ویژگی افراد ضعیف رومطالعه کردم تمام سوالاتم را جوابشو گرفتم بسیار بسیار متشکرم  فشارکی

  2. ابراهیم بهمنیاری کارشناس ارش تاریخ جهان از دانشگاه شهید بهشتی . گفت:

    درود .

    درود خدمت پرفسور سریع القلم و مخاطبان محترم، سی نکته کلیدی که نگاه نقد اجتماعی ما می باشد ریشه اش از کجاست ؟ به نظر بنده در این کشور در از مشروطه تا حالا دو انقلاب رخ می دهد ولی هیچ تغییر در نظام اموزشی که مادر تولید فرهنگ اجتماعی می باشد رویت نمی شود . به نظر ما باید انقلاب فرهنگی را اول از نظام خانوده و بعد از نظام آموزشی استارت بزنیم تا این نقدر پرفسور به مرحله باروی مثبت برسد 

    نتیجه : ناتوانی نظام اموزشی می باشد که نمی تواند خرده فرهنگ های مثبت را برای بقایی تمدن ایرانی   در  مقطع داخلی و و تعامل بین المللی را تولید بکند .

     ابراهیم بهمنیاری کارشناس ارشد تاریخ عمومی جهان از دانشگاه شهید بهشتی و مدرس مدعو دانشگاه رستم .

  3. علیزاده گفت:

    با تشکر از مطالب ارزشمند. 

    به نظر میرسد این نوشته مانند شعر 'زمستان' اخوان ثالث است. وقتی ۳۰ ویژگی را مطالعه  میکنی، پیش میروی و کم کم به بندهای آخر نزدیک میشوی؛ ناخودآگاه میگویی مثل فلانی. در شعر زمستان شما چاره ای نداری که در آخر شعر بگویید؛ زمستان است!

    سپاس استاد.

  4. ن.الف گفت:

    عرض سلام و ادب
    سپاس بیکران برای مطالب عمیق و دقیقتان

     دکتر سریع القلم برای یادداشت هاشون قطعا دلایل هوشمندانه دارند. مخصوصا "ویژگی های سی گانه" که به مراتب در سطح وسیعتری نسبت به بقیه اندیشه ها و اظهارات استاد منتشر میشود و بیشتر از بقیه ی افکار و اظهاراتشان، مطالعه میشود.
    ولی اولین بار است میبینم که در ویژگیهای سی گانه شون اشاره به صفات و رفتارهای منفی "اشخاص" داشته اند!! 
    بیان ضعف بدون ارائه راهکار لزوما منجر به تلنگر نمیشود! 
    این بار در لحن کلامشان گونه ای استریوتایپ حس میشود که در آخر خواننده با خود می اندیشد "من خود انسانى ضعیفم که با عده اى آدم ضعیف زندگی میکنم." بنابراین مخاطب وادار به قضاوت می گردد. برای مثال ممکن است کسی به خود اجازه دهد تا اگر فردی بیهوده خندید وی را ضعیف تلقی کند! اما به زعم بنده لزوما چنین نیست.
     
    صد البته بنده در حد نقد دکتر سریع القلم نیستم و یقینا در حد ارائه جایگزین این یادداشت هم نیستم.
    ولی صحبت کردن در مورد آدمی که ضعف شخصیتی داره آن هم در سطح وسیع، بنظرم زیرکانه تر از این باید باشد.
    و فراموش نکنیم که افراد ضعیف در کنار نیاز به مکانیزم های اصلاح، شایستگی "درک شدن" و "پس زده نشدن" دارند نه بالعکس.
    اما بسیار مشاهده میشود که تمایل به رها کردن از سوی افراد جامعه نسبت به اشخاص ضعیف بیشتر است، چه بسا رفتارهای سازگارانه توام با ایجاد خودآگاهی بسیار معقول تر است! واضح است که در چنین فرضی نقش ما درمانگر نیست اما ادامه خودآگاهی می تواند منجر به ایجاد اصلاح توسط متخصص شود.

    بار دیگر سپاسگزار شما استاد بزرگوار هستم

  5. AP گفت:

    با سلام استاد گرامی

    در سی ویژگی سیاستمدار ، شاخص پدر و مادر اصیل داشته باشد ، چندان برایم قابل فهم نیست. به نظرم اصالت نوعی برداشت از دنیای سلسله مراتبی قرون وسطایی است و با دیگر شاخص ها قابل جمع نیست . در این خصوص بایستی بین زندگی عمومی از زندگی خصوصی تفکیک قائل شد

    دوری از تک انگاری و به رسمیت شناختن تنوع 

    در دنیای مدرن امروز هیچ امتیاز فرا قانونی به رسمیت شناخته نمی شود 

    استاد گرامی

    به راستی و به واقع برای ما اصیل چه معنی دارد ؟

    و نظرگاه های گوناگون در این مورد بر چه سلسله مراتبی قرار می گیرند ؟

    به تعداد فرهنگ ها و خورده فرهنگ ها تفاسیر متفاوت و بعضا متضاد از اصالت وجود دارد و به این مقوله بار ارزشی-اخلاقی می دهد

    پیشاپیش از یاری رسانی به فهم درست این مقوله سپاس گزارم

     

  6. قباد آیینی گفت:

    سلام جناب دکتر مثل همیشه عالی بود لطفا در صورت امکان از تاثیر مذهب بر قضاوت های اجتماعی افراد و فرار عمدی از منطق و قانونمندی توضیح دهید 

     

  7. اقبال گفت:

    مثل همیشه عالی 

  8. علیرضا سمساریلر گفت:

    جناب سریع القلم با تشکر که این بار زود آمدید و حالب است بر خلاف ویژگی های انسان توانا که تقریبا" در جامعه اگر نایاب نبود کمیاب بود این ویژگی های جدید که مطرح فرمودید خوشبختانه یا متاسفانه در جامعه فراوان است و امیدواریم باشد روزی که با تلاش و مطالعه و فهمیدن  این هرم را وارونه کنیم. با تشکر مجدد از شما برای حضور زودتر و بیشتر.

  9. ساجده تهراني گفت:

    ممنون همه متنها عالی ودر خوب تامل هستند از آقای دکتر خواهشمندم متن راجع به روابط زن ومرد در اجتماع بنویسند ودر کانال قرار دهند.متشکرم

  10. امین هاشمی گفت:

    سلام آقای دکتر سریع القلم

    گفت و گوی شما فوق العاده بود.عدم تفاهم درد و موضوع اصلی مشکلات ماست

     

  11. حجت گفت:

    عالی بود خیلی از نکاتش در شخصیت خودم هست که باید سعی کنم اصلاهشون کنم

  12. مهدی گفت:

    با سلام

    بسیار خوب و آموزنده است. این مطالب را میخواندم یاد کتاب بیشعوری  نوشته خاویر کرمنت افتادم. در این کتاب می گوید کسانی که کلک میزنند و حیله میکنند و آن را زرنگی میدانند بی شعور هستند.  یا در کتاب  در باب حکمت زندگی شوپنهاور می خواندم که جویندگان ثروت و مقام بدنبال لذت جسم هستند که گمان می برند وقتی صاحب چیزی هستی ، کسی هستی و اینان همان ابلهانند. 

     

     

  13. ماهور گفت:

    نقطه نطرات عالی هست .ولی ایا راه کاری داره که بتونیم حتی یکی ازین ۳۰ مورد را در خودمون ازبین ببریم.چون هرکسی ممکنه چندتا ازین خصلتها رو داشته باشه.ایا  راهی برای مقابله با این مورد هست

  14. امیرحسین گفت:

    با سلام و درود

    لطفا مورد ۲۳ را بیشتر توضیح دهید

    با تشکر

  15. این زبان تلخ را کسان دیگرهم ممکن است داشته باشند در دانشکده ای که من تحصیل می کنم ده استاد باسواد و پنج دانشجو درس خوان پیدا نمی شود این جا اگر زبان تلخ نباشد به لودگی می کشد که نشانه انسان مورد اشاره است هیاهوهم مفهومی گنگ است نگاهی به سخن رانی های مارتین لوترکینگ بیندازید

  16. امید گفت:

     با سلام کاملا با نظرات شما موافق هستم لایکککککک

     

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Solve : *
18 ⁄ 6 =


کپی بردای از مطالب سایت با درج نام و لینک منبع بلامانع است-تمامی حقوق محفوظ است