استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: در کشور باید فکر‌ها را اصلاح کنیم و به نخبگان سیاسی بگوییم از ثروتمند شدن مردم ایران حمایت کنند چون آینده هر ملتی و توسعه هر کشوری در گرو ثروتی است که تولید می‌کند.

به گزارش ایسنا،دکتر محمود محمود سریع القلم که در نشست تخصصی “نقش فرهنگ در توسعه و کار آفرینی” سخن می‌گفت، اولین گام برای رشد و توسعه را اصلاح فکر دانست و گفت: اگر بخواهیم بهداشت را رعایت کنیم در مرحله اول باید فکر خود را اصلاح کنیم.

وی برای رسیدن به توسعه و کار آفرینی به اصلاح فکر اشاره کرد و افزود: در کشور باید فکر‌ها را اصلاح کنیم و به نخبگان سیاسی بگوییم از ثروتمند شدن مردم ایران حمایت کنند چون آینده هر ملتی و توسعه هر کشوری در گرو ثروتی است که تولید می‌کند.

سریع القلم تولید ثروت برای هر ملتی را منطق و کانون منظومه‌ای دانست که ما در آن زندگی می‌کنیم و اظهار کرد: ملتی که ثروت تولید نکند و گرفتار رانت باشد توسعه نخواهد داشت و در مرحله اول توسعه یافتگی که اصلاح فکر است، می‌ماند.

وی همچنین به تعادل در زندگی اشاره کرد و گفت: آن‌هایی که در همه ابعاد زندگی تعادل دارند توانایی اصلاح فکر خود را دارند، بنابراین اصلاح فکر و پرورش اندیشه مبنای توسعه یافتگی است.

سریع القلم به درآمدهای نفتی در طول تاریخ ایران اشاره کرد و افزود: از زمان مظفرالدین شاه قاجار تاکنون 1100 میلیارد دلار درآمد نفتی ایران بوده که 64 درصد این درآمد‌ها که حدود 770 میلیارد دلار است در 8 سال ریاست محمود احمدی ن‍ژاد به عنوان رییس جمهور ایران بوده است .

وی ادامه داد: کشور ژاپن حدود یک ششم مساحت ایران را داراست که 126 میلیون نفر جمعیت دارد و حدود 70 درصد این کشور کوهستانی است به همین دلیل قیمت زمین مسطح در این کشور بسیار گران است، اما تنها سرمایه‌ای که ژاپن دارد انسان است.

این پژوهشگر مسایل اجتماعی در ادامه ویژگی مردم ژاپن را برشمرد و گفت: این مردمان زیاد سوال می‌پرسند و کم سخن می‌گویند. من خود در دانشگاه خیلی تلاش می‌کنم که دانشجو زیاد سوال بپرسد و حتی اگر جواب سوال را ندانم راحت می‌گویم نمی‌دانم و تلاش می‌کنم در مورد موضوع مورد نظر اطلاعات کافی به دست آورم و جلسه بعد پاسخ پرسش دانشجو را بدهم.

سریع القلم فرهنگ را محور توسعه یافتگی نامید و افزود: افرادی که در مصدر قدرت هستند به مردم باید به عنوان شهروند نگاه کنند و مردم را نه به عنوان ملت که کلمه پوپولیستی است مورد خطاب قرار دهند، در غیر اینصورت جامعه رشد نخواهد کرد.

وی ویژگی‌های شهروند را اینگونه ذکر کرد: جایگاه شهروند حتی از رییس دولت نیز بالاتر است چون رییس دولت خدمتگزار مردم است. شهروند حق دارد هوای سالم استشمام کند و دارای حقوق است که باید به آن حقوق احترام گذاشت.

سریع القلم تکنولوژی را مبنای کار آفرینی دانست و افزود: فرهنگ یعنی فرهنگ جمعی، یعنی یک عده مسایل بیهوده را کنار گذاشته و سعی کنند از یکدیگر فرهنگ توسعه را بیاموزند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: من از مطالعه کشورهای جهان که در مسیر توسعه گام برداشته بودند و همچنین دانشی که با مطالعه جامعه خود کسب کرده‌ام به دلایل عدم توسعه یافتگی در ایران رسیده‌ام.

وی با اشاره به ویژگی‌های کارآمدی تصریح کرد: حساس بودن به زمان، حساس بودن به روش، علاقه‌مندی جهت یادگیری، توجه به علم و روش علمی، تعهد به سازمان و تعهد به اهداف و دستور کارجمعی از ویژگی‌های کارآمدی است.

سریع القلم درباره حساس بودن روش که از ویژگی‌های کارآمدی است، اظهارکرد: ما شاهد آن هستیم در طول سه هفته که دولت جدید بر سر کار آمده، دیپلماسی ما نیز تغییر کرده است و خوشحال هستم که در طول این سه هفته فضای جهانی نسبت به ما مثبت‌تر از قبل شده است و من خود در کنفرانس‌هایی که در خارج از کشور حضور داشتم این موضوع را به عینه دیدم.

وی ادامه داد: باید سعی کنیم از هیجان و احساس فاصله بگیریم و همچنین سعی کنیم در زندگی هیچگاه عصبانی نشویم چون افرادی که زود عصبانی می‌شوند از هیجان‌های زود گذر تاثیر می‌پذیرند.

سریع القلم گفت: خداوند در فیزیک انسان جایگاه عقل را بالاتر از همه اعضای بدن قرار داده است و ما نیز باید از این موهبت الهی استفاده کنیم و یاد بگیریم برای اثر گذاری روی افراد مختلف قبل از حرف زدن فکر کنیم.

وی رهیافت سیستمی به کار و زندگی را با مثالی توضیح داد و گفت: وقتی می‌خواهیم به شخصی محبت کنیم برای بار اول یک شاخه گل به او می‌دهیم نه یک دسته گل و برای بار دوم دو شاخه گل به او تقدیم می‌کنیم.

این پژوهشگر ادامه داد: در نقد کردن دیگران، تعریف کردن، معاشرت، حتی کتاب خواندن و … نیز باید سیستمی عمل کنیم و تمام این موارد به فکر کردن بستگی دارد.

وی در خصوص معضلات فرهنگی ایران بیان کرد: فقدان اعتماد بین ما، خود محوری، صنعت ابهام یعنی قدرت انطباق دادن خود به هر شرایطی، تقریبا تعطیلی زمان و آینده،به هم زدن توافق‌ها و انحصار طلبی در بهره‌برداری از امکانات‌ از جمله معضلات فرهنگی کشور است.

سریع القلم صداقت و درست بودن در زندگی انسان را مهم خواند و افزود: ما در ژاپن می‌بینیم سیاست مداری که اشتباه می‌کند، در رسانه ملی حاضر شده و به مردم می‌گوید اشتباه کردم و استعفا می‌دهد.

وی یکی از نشانه‌های توسعه یافتگی هر کشوری را وجود استعفای زیاد در آن کشور دانست و افزود: توسعه یافتگی جدیت می‌خواهد و اکنون باید دید جامعه ما برای توسعه چقدر جدی است، چقدر انسان‌ها برای ما ارزش دارند. در جامعه ما شاید بدبینانه باشد ولی من فکر می‌کنم ما انسان‌ها را به عنوان ابزار نگاه می‌کنیم.

وی برای رفع موانع جهت گام گذاشتن در راه توسعه مراحل زیر را متذکر شد: حرکت از فرد به جمع، حرکت از فرد به سازمان، حرکت از ابهت فردی به سمت توانایی فرد، حرکت از شوکت فردی به سمت ظرفیت‌های فکری فرد و خودنمایی باید به مهارت‌های مدیریتی تبدیل شود.

این استاد دانشگاه به وجود تفاوت‌های فکری و استنباطی در هر فرد برای رسیدن به توسعه اشاره کرد و افزود: متاسفانه در جامعه ما در دانشگاه، دانشجو حق ندارد مانند بقیه فکر نکند.

وی تعامل بین المللی را از سطوح بالای رشد نامید و گفت: هر کس بخواهد در سطح بالا رشد کند و هر کس در سطح بین المللی به دنبال اعتبار بگردد باید تعامل بین المللی داشته باشد.

سریع القلم ادامه داد: من خوشحالم دولت جدید در ایران به تعامل بین المللی اعتقاد دارد و امیدوارم تا چهار سال آینده به اندازه 10 درصد جایگاه ایران در عرصه بین المللی را ارتقا دهد.

وی به دانستن زبان انگلیسی اشاره کرد و افزود: کسی که زبان انگلیسی نمی داند، منطقی فکر نمی‌کند، چون تولید علم 90 تا 95 درصد به زبان انگلیسی است و من شاهد این بودم که در کشوری مثل آلمان و فرانسه در دانشگاه فقط به زبان انگلیسی تدریس می‌شود.

سریع القلم در پایان تصریح کرد: کار‌های فرهنگی جامعه ما زمان خواهد برد و همین که به سطح آگاهی خود بیفزاییم خود موجب بالا بردن سطح فکر می‌شود.

منبع:عصرایران

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ – ۲۱:۱۱

نوشته های مرتبط

2 فکر در مورد “ سریع القلم: برای توسعه ابتدا باید فکرمان اصلاح شود

  1. محمد هادی محمودی گفت:

    سلام بر استاد عزیز. دبیر زبان هستم و یادم هست که در یک جلسه با شرکت جک استریو وزیر حاره انگلیس و… شما را اگر اشتباه نکنم در بی بی سی انگلیسی در اجلاس اقتصادی داوس دیدم. آن جلسه نظرات شما و دیگران در آن میزگرد برایم جالب بود.  نگاهتان نافذ و دیدگاهتان نشان از مجاهدت علمی و کندوکاو دراز مدتی دارد. نگاه شما موشکافانه و کارشناسانه است. من ادبیات انگلیس و آموزش انگلیسی خوانده ام. اما شما مرا به جامعه شناسی علاقمند کرده آید. علوم انسانی که در مدارس ما امروزه مورد غفلت زیادی قرار می گیرد یکی از راههایی نجات مردم است. علوم اجتماعی جامعه شناسی برای واکاوی دردهایی یک جامعه و پیدا کردن راه علاج این دردها و ارائه راهکارهایی برای برون رفت از وضعیت صفر بر یک و دوباره برگشتن به صفر کشورمان ایران بسیار ضروریست. وجود نازنینانی چون شما،  مانند داشتن مشعلی در وادی تاریک این سرزمین روشنگر راه آیندگان ست. مانا و پاینده باشید. محمد هادی محمودی کرمانشاه

  2. علی کریمی گفت:

    از مطالب بسیار مفید وبلاگ تقدیر و تشکر می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *